ساخت اپلیکیشن های موبایل با دارت؛ راهنمای شروع برای مبتدیان

زبان برنامه نویسی دارت به عنوان یک زبان مدرن و چندمنظوره به خصوص برای توسعه برنامه های موبایل در چند سال اخیر بسیار محبوب شده است. فلاتر فریمورک توسعه موبایل که توسط گوگل معرفی شده است به طور انحصاری از دارت به عنوان زبان برنامه نویسی خود استفاده می کند. این ترکیب به برنامه نویسان اجازه می دهد تا اپلیکیشن هایی سریع زیبا و با عملکرد بالا را برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS با یک بار کدنویسی ایجاد کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی شروع با دارت برای توسعه اپلیکیشن های موبایل بپردازیم.

ساخت اپلیکیشن های موبایل با دارت؛ راهنمای شروع برای مبتدیان

چرا دارت؟

دارت به دلیل سینتکس ساده عملکرد بالا و یکپارچگی کامل با فلاتر یکی از بهترین انتخاب ها برای توسعه دهندگان مبتدی و حرفه ای محسوب می شود. در ادامه برخی از ویژگی های کلیدی این زبان را بررسی می کنیم :

  • کارایی بالا : به لطف معماری مخصوص دارت این زبان به خوبی با فلاتر همخوانی دارد و برنامه هایی با عملکرد سریع و مصرف حافظه پایین تولید می کند.
  • نوشتن یک بار اجرا در همه جا : با استفاده از فلاتر و دارت می توانید کدی بنویسید که هم برای اندروید و هم برای iOS قابل اجرا باشد.
  • آسانی یادگیری : اگر با زبان هایی مانند جاوا سی شارپ یا جاوااسکریپت آشنا هستید یادگیری دارت برای شما بسیار ساده خواهد بود.

پیش نیازها برای شروع با دارت

برای شروع به کار با دارت به موارد زیر نیاز دارید :

  1. دانلود و نصب Flutter SDK : برای شروع باید فلاتر و ابزارهای وابسته را روی سیستم خود نصب کنید. این ابزارها از طریق سایت رسمی فلاتر در دسترس هستند.
  2. ویرایشگر کد : ابزارهایی مانندVSCode یاAndroid Studio از پلاگین های فلاتر و دارت پشتیبانی می کنند. پیشنهاد می شود یکی از این ابزارها را نصب و پیکربندی کنید.
  3. شبیه‌ساز موبایل یا دستگاه واقعی : برای آزمایش برنامه های خود می توانید از یک شبیه‌ساز (مانندAndroid Emulator یا iOS Simulator) یا یک دستگاه واقعی استفاده کنید.

اولین اپلیکیشن موبایل با دارت

در این بخش به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید اولین اپلیکیشن خود را با فلاتر و دارت بسازید.

گام اول : ایجاد پروژه جدید

ابتدا در ترمینال خود به مسیر دلخواه بروید و دستور زیر را برای ایجاد یک پروژه جدید اجرا کنید :

bash

Copy code

flutter create my_first_app

این دستور یک پروژه ی فلاتر ایجاد می کند که شامل همه ی فایل ها و ساختارهای مورد نیاز است. سپس با دستور زیر وارد پوشه پروژه شوید :

bash

Copy code

cd my_first_app

گام دوم : اجرای پروژه

پس از ایجاد پروژه می توانید با دستور زیر اپلیکیشن را روی شبیه‌ساز یا دستگاه واقعی اجرا کنید :

bash

Copy code

flutter run

این دستور پروژه ی ایجاد شده را کامپایل و در شبیه‌ساز یا دستگاه متصل شده اجرا می کند.

ساختار پروژه در دارت و فلاتر

ساختار پروژه ی فلاتر به چند بخش اصلی تقسیم می شود :

  • lib/ : این پوشه جایی است که کدهای اصلی شما در آن قرار می گیرند. فایل اصلی برنامه main.dart در این پوشه قرار دارد.
  • pubspec.yaml : این فایل برای مدیریت پکیج ها و وابستگی های پروژه استفاده می شود. اگر بخواهید از کتابخانه ها یا پکیج های اضافه ای در پروژه ی خود استفاده کنید باید آنها را در این فایل اضافه کنید.

کد ابتدایی در دارت

در ادامه کد پایه ای که برای اجرای اولین اپلیکیشن دارت مورد نیاز است آورده شده :

dart

Copy code

import ‘package : flutter/material.dart’;

 

void main() {

 runApp(MyApp());

}

 

class MyApp extends StatelessWidget {

 @override

 Widget build(BuildContext context) {

 return MaterialApp(

  home : Scaffold(

  appBar : AppBar(

   title : Text(‘اولین اپلیکیشن من’),

  ),

  body : Center(

   child : Text(‘سلام دنیا!’),

  ),

  ),

 );

 }

}

این کد ساده یک اپلیکیشن پایه ایجاد می کند که تنها یک متن در مرکز صفحه نمایش داده می شود. با استفاده از MaterialApp و Scaffold شما می توانید به سادگی رابط کاربری خود را طراحی کنید.

جداول توضیحی

اصطلاحات کلیدی

توضیحات

Widget

هر چیزی که در فلاتر نمایش داده می شود یک ویجت است. ویجت ها اجزای اصلی UI برنامه هستند.

StatelessWidget

این نوع ویجت ها برای عناصر UI که وضعیت (State) ندارند استفاده می شوند.

StatefulWidget

برای عناصری که دارای وضعیت پویا هستند استفاده می شود مانند دکمه های کلیک پذیر.

 

دستورهای اصلی

عملکرد

flutter create

ایجاد پروژه جدید فلاتر

flutter run

اجرای پروژه در دستگاه یا شبیه‌ساز

flutter build

ساخت فایل نهایی برای انتشار اپلیکیشن

پرسش و پاسخ های متداول

چگونه می توانم برنامه خود را برای انتشار آماده کنم؟
پس از تکمیل اپلیکیشن می توانید از دستور flutter build استفاده کنید تا فایل نهایی برای انتشار در مارکت ها ساخته شود.

آیا دارت فقط برای فلاتر استفاده می شود؟
دارت به طور عمده با فلاتر استفاده می شود اما این زبان برای توسعه وب و سرور نیز قابل استفاده است.

چگونه می توانم از کتابخانه های اضافی در پروژه ام استفاده کنم؟
برای افزودن کتابخانه های اضافی می توانید از فایل pubspec.yaml استفاده کنید و کتابخانه های مورد نیاز را اضافه کنید.

نتیجه گیری

شروع با دارت و فلاتر برای ساخت اپلیکیشن های موبایل می تواند یکی از سریع ترین و مؤثرترین روش ها برای ورود به دنیای توسعه موبایل باشد. با استفاده از فلاتر شما قادر خواهید بود با یک بار کدنویسی اپلیکیشنی با کیفیت برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS ایجاد کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ساخت اپلیکیشن های موبایل با دارت؛ راهنمای شروع برای مبتدیان" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ساخت اپلیکیشن های موبایل با دارت؛ راهنمای شروع برای مبتدیان"، کلیک کنید.

‫11 دیدگاه ها

  1. اپلیکیشنم روی شبیه ساز خیلی کند اجرا می شه. کسی راه حلی برای بهبود سرعت داره؟ فکر کنم تنظیمات دستگاه شبیه ساز مشکل داره ولی مطمئن نیستم.

  2. همه چیز عالی بود ولی موقع دیباگ روی iOS یه سری ارور عجیب می گیرم. فکر کنم به فریمورک فلاتر مربوط باشه اما اگه کسی تجربه مشابه داره لطفاً راهنمایی کنه.

  3. ممنون از توضیحات. من همین امروز اولین اپلیکیشنم رو با دارت ساختم ولی وقتی روی دستگاه واقعی اجرا می کنم برخی از ویجت ها درست نمایش داده نمی شن. چطور می تونم این مشکل رو حل کنم؟

  4. راستش آموزش خیلی ساده بود ولی برای کسی که قبلاً با هیچ زبان برنامه نویسی کار نکرده باشه کمی چالشی به نظر میاد. شاید بهتر باشه مقدمات بیشتری درباره خود دارت بگید.

  5. من کدهایی که دادید رو دقیقاً اجرا کردم ولی اپلیکیشن روی اندروید اصلاً بالا نمیاد. فکر کنم چیزی رو جا انداختم. ممکنه به نسخه SDK مرتبط باشه؟

  6. به نظرم دارت خیلی کاربرپسند و منعطف هست ولی هنوز با بعضی از ویجت ها مثل ListView مشکل دارم. فکر کنم نیاز به تمرین بیشتری دارم.

  7. سلام من کتابخانه جدیدی به pubspec.yaml اضافه کردم ولی هنوز توی پروژه نمی شناسه. ریفرش هم کردم ولی به نظر می رسه درست کانفیگ نشده. کسی ایده ای داره؟

  8. چرا برنامه م وقتی اجرا می شه صفحه سفید میاره و چیزی نمایش نمی ده؟ حتی با همون کد ساده هم همین مشکل رو دارم. لطفاً کمک کنید.

  9. به نظر من این آموزش ها برای شروع خیلی خوبه ولی وقتی پروژه های بزرگ تر رو شروع می کنی به مشکلات پیچیده تری برمی خوری که باید بیشتر توضیح داده بشه.

  10. من تمام مراحل رو طبق آموزش رفتم ولی در نهایت برنامه توی دستگاه من فریز می کنه. احتمالاً مشکل از ساختار کد باشه. کسی تجربه مشابه داشته؟

  11. به نظرم این آموزش برای کسانی که تازه وارد دنیای برنامه نویسی موبایل می شن فوق العاده س. فقط کاش کمی در مورد بهینه سازی اپلیکیشن برای عملکرد بهتر روی دستگاه های قدیمی تر هم توضیح می دادید.