مشکلات تیرویید یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز است

مشکلات تیرویید یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز است

هر ساله در تاریخ 25 مه «روز جهانی تیرویید» به منظور افزایش آگاهی در مورد این عضو بدن و بیماری های مرتبط با آن گرامی داشته می شود.

به گزارش اسمارت تیم، غده تیرویید اندام بسیار مهمی است که مسیول عملکردهای طبیعی بدن مانند متابولیسم، تولید مثل و رشد است.

غده تیرویید غده کوچکی است که در پایین گردن قرار دارد و مسیول تولید دو هورمون تیروکسین و تری یدوتیرونین است. این هورمون ها تضمین می کنند که عملکرد طبیعی بدن حفظ می شود.

هر ساله روز جهانی تیرویید گرامی داشته می شود تا آگاهی در مورد اهمیت غده تیرویید افزایش یابد.

این روز جهانی هر ساله در تاریخ 25 مه گرامی داشته می شود و امسال روز جهانی تیرویید امروز (شنبه) است.

در 25 مه 1965، انجمن تیرویید اروپا تاسیس شد. این سازمان اولین سازمانی بود که روز جهانی تیرویید را به رسمیت شناخت. همچنین در سال 2007 میلادی فدراسیون بین المللی تیرویید اعلام کرد که 25 مه هر ساله به عنوان روز جهانی تیرویید نامگذاری خواهد شد. از آن زمان، روز جهانی تیرویید هر ساله در روز 25 ماه مه گرامی داشته می شود.

شعار روز جهانی تیرویید امسال – بیماری های غیرواگیر (NCD) است.

به گزارش روزنامه «هندوستان تایمز»، مشکلات تیرویید یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز است. هدف از گرامیداشت این روز ایجاد آگاهی در مورد اهمیت مراقبت و رعایت نکات سلامتی در خصوص عملکرد غده تیرویید است و اینکه چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که مشکل افراد مبتلا به بیماری های تیرویید به طور دقیق تشخیص داده می شوند و به امکانات درمانی مناسب دسترسی دارند.

دو نوع بیماری تیرویید وجود دارد: بیش فعال یا پُر کار و کم کار. در بیماری پرکاری تیرویید، هورمون تیرویید بیش از حد در بدن وجود دارد که منجر به افزایش سرعت متابولیسم می شود. این وضعیت می تواند منجر به حملات پانیک، اضطراب، عدم تحمل گرما، ریزش مو و تپش قلب شود.

همچنین سرعت متابولیسم زمانی کاهش می یابد که هورمون تیرویید خیلی کم ترشح شود (کم کاری تیرویید). افسردگی، افزایش وزن و نازک شدن موها همگی از علایم کم کاری تیرویید هستند.

تیروییدیت هاشیموتو، شایع ترین بیماری تیرویید است که منجر به کم کاری تیرویید می شود. بیماری گریوز خطرناک تر از هاشیموتو است، زیرا ترشح بیش از حد هورمون تیرویید به بدن می تواند منجر به پرکاری تیرویید شود.

بیماری گریوز تیرویید یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به تیرویید حمله می کند. این وضعیت باعث پرکاری تیرویید یا تولید هورمون های تیروییدی بیشتر از نیاز بدن می شود. بیماری گریوز شایع ترین علت پرکاری تیرویید است.

عواملی نظیر جنسیت (زن بودن)، بالای 30 سال بودن، داشتن سابقه خانوادگی بیماری گریوز، داشتن سایر اختلالات خودایمنی و استفاده از محصولات نیکوتین، شانس ابتلا به بیماری گریوز را افزایش می دهند.

همچنین بیماری هاشیموتو بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به تیرویید حمله می کند و باعث التهاب تیرویید می شود. بیماری هاشیموتو شایع ترین علت کم کاری تیرویید است. التهاب باعث می شود هورمون های تیرویید کافی برای پشتیبانی از عملکردهای بدن تولید نشود.

عوامل خطر بیماری هاشیموتو عبارتند از: جنسیت (زن بودن)، بین 30 تا 50 سال داشتن و سابقه خانوادگی بیماری هاشیموتو.

در همین حال به گفته متخصصان، سرطان تیرویید از سلول های غده تیرویید شروع می شود. اما اگر قبل از سرایت به مناطق دیگر تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد، اغلب قابل درمان است.

عوامل خطر سرطان تیرویید نیز به جنسیت زن، آسیایی تبار بودن، داشتن سن بین 25 تا 65 سال، سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان تیرویید و مواجهه قبلی با تشعشعات در گردن و سر بستگی دارند.

از نشانه های سرطان تیرویید هم عبارتند از: توده ای که به سرعت در گردن در حال رشد است، تورم در گردن، دردی که از جلوی گردن سرچشمه می گیرد و تا گوش بالا می رود، ایجاد مشکل در تنفس یا بلعیدن، تغییرات صدا از جمله گرفتگی صدا که بهبود نمی یابد و سرفه مداوم که به سرماخوردگی ربطی ندارد.

بهترین راه برای گرامیداشت این روز خاص این است که خودمان را در مورد عملکرد غده تیرویید و اینکه چگونه می توانیم از مراقبت از آن اطمینان حاصل کنیم، آموزش دهیم. ما همچنین می توانیم از افراد مبتلا به بیماری های تیرویید حمایت و برای اطمینان از درمان مناسب و داشتن زندگی بهتر، تلاش کنیم.

پایان خبر اسمارت تیم

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مشکلات تیرویید یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز است" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مشکلات تیرویید یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز است"، کلیک کنید.