زمان خداحافظی با ماکسیما فرا رسید؟ / سرنوشت مبهم خودروی محبوب نیسان / عکس
امیرمسعود عابدین: نیسان ماکسیما در سال ۲۰۲۴ پس از یک دوره تولید چشمگیر ۴۲ ساله بی سر و صدا از خط تولید کنار رفت. این سدان وفادار پیش از تغییر برند داتسون-نیسان در سال ۱۹۸۱ وجود داشت و در طول دهه ۱۹۹۰ تکامل یافت و به یک نماد در دنیای سدان های اسپرت تبدیل شد به گونه ای که در فیلم سریع و خشن سال ۲۰۰۱ نیز نقش داشت.

اما جذابیت ماکسیما در طول دهه ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ با بزرگتر شدن آن کمرنگ شد. پس از توقف تولید نیسان در را برای احیای برقی ماکسیما باز گذاشت. سخنگوی نیسان به Motor۱ گفت: “برای اخبار آینده نیسان ماکسیما منتظر باشید. این نقل قول همراه با خبری منتشر شد که دو خودروی برقی جدید اواخر این دهه در کارخانه نیسان در میسیسیپی ساخته خواهند شد؛ البته اخیراً ساخت آن دو خودروی برقی لغو شده و وضعیت مالی فعلی نیسان خطرناک توصیف می شود.
ما هنوز آماده بستن پرونده ماکسیما نیستیم. متغیرهای زیادی در بازی وجود دارند که نمی گذارند تصمیم قطعی بگیریم.
برخی خودروسازان سدان ها و حتی خودروهای اسپرت نمادین را تبدیل به کراس اوورهایی با ارتفاع بالا کرده اند اما در حال حاضر ما همچنان فکر می کنیم که ماکسیما یک سدان خواهد بود. این بخش همچنان خریداران را به نمایشگاه ها جذب می کند همانطور که فروش قوی هیوندای النترا و تویوتا کمری و نیسان سنترا نشان می دهد. بازسازی ماکسیما به عنوان یک سدان پرچمدار منطقی ترین گزینه در اینجا به نظر می رسد اما هر چیزی ممکن است.
ظاهر آن چگونه خواهد بود؟
سایت موتور ۱ رندر اختصاصی خود را به عنوان سدان پرچمدار نیسان ارائه کرده است. در این رندر برخی از عناصر طراحی از کانسپت IMs که در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹ رونمایی شد الهام گرفته شده است. آن کانسپت یک سدان بزرگ با حسی متمایز از کراس اوورها بود و در نهایت بر طراحی مورانو جدید نیسان تأثیر گذاشت به ویژه در جلو با چراغ های باریک و جلوپنجره V شکل عریض.
خطوط تیز بدنه در گلگیرهای جلو و عقب با قوس صاف سقف در تضاد هستند و به شکلی فست بک ختم می شوند که این روزها در سدان ها بسیار محبوب است. جلوی ماکسیما دارای جلوپنجره ای مشابه مورانو است هرچند کوتاه تر اما با همان خطوط افقی طراحی شده است. چراغ های باریک به جای چراغ های دو قسمتی مورانو به جلوپنجره متصل می شوند. در گوشه ها دیلایت زاویه دار از نیسان N۷ یک سدان برقی که به تازگی برای چین رونمایی شده است قرض گرفته شده است.
در عقب همه چیز محافظه کارانه نگه داشته شده و در عین حال از یک نیسان نمادین دیگر نیز برای الهام گرفتن در مورد چراغ های عقب گرد استفاده شده است؛ آن نیسان نمادین اسکای لاین افسانه ای بود که بیشتر به خاطر مدل های مختلف GT-R خود شناخته می شود اما برای چندین نسل به عنوان یک سدان چهار درب نیز عرضه می شد.
چه چیزی زیر کاپوت خواهد بود؟
اینجاست که اوضاع پیچیده می شود. هنگامی که نسل قبلی ماکسیما کنار رفت نیسان با اشتیاق در مورد برنامه Ambition ۲۰۳۰ متمرکز بر برقی شدن خود صحبت کرد. همه چیز به سمت تبدیل شدن ماکسیما جدید به یک خودروی برقی با گزینه های پیشرانه تک یا دو موتوره اشاره داشت و برنامه های ساخت دو سدان برقی در میسیسیپی این نظریه را تأیید می کرد.
یک ماکسیما تک موتوره می توانست از تنظیماتی مشابه آریا استفاده کند و تنها چرخ های جلو یا عقب را با حدود ۲۴۰ اسب بخار قدرت حرکت دهد. مدل های دو موتوره می توانستند با بردی تا حدود ۴۸۰ کیلومتر از ۴۰۰ اسب بخار قدرت فراتر روند (بسته به اندازه باتری و خروجی موتور). اما در ۱۲ ماه گذشته اوضاع به طور چشمگیری تغییر کرده است. تقاضا برای خودروهای برقی به اندازه ای که خودروسازان انتظار داشتند قوی نیست. علاوه بر این نیسان اخیراً برنامه های خود برای آن دو سدان برقی را لغو کرده و ضعف تقاضا را عاملی در این تصمیم ذکر کرده است.
اما در مورد یک مدل هیبریدی چطور؟ خودروهای هیبریدی محبوب هستند و نیسان قطعاً در حال حاضر به یک خودروی پرفروش نیاز دارد. در واقع این خودروساز اذعان کرده که کنار گذاشتن هیبریدی ها برای تمرکز کامل بر خودروهای برقی یک اشتباه بوده است. به همین دلیل است که رندر موتور ۱ ظاهری معمولی با جلوپنجره ای سنتی در جلو دارد. یک ماکسیما هیبریدی جدید با قدرت منطقی می تواند گام بزرگی برای نیسان های هیبریدی بیشتر باشد.
سرنوشت ماکسیما؛ بودن یا نبودن؟
این یک سؤال پیچیده دیگر است اما در اینجا باید به برخی جزئیات حیاتی اشاره کرد. این درست است که نیسان اخیراً اعلام کرده که برنامه های خود برای دو خودروی برقی را لغو کرده و تأیید شد که آنها سدان بوده اند. این خودروها فقط با کدهای داخلی خود شناخته می شدند: LZ۱E و LZ۱F.
نیسان اذعان و حتی تأکید کرده است که نام این سدان ها (یکی برای نیسان دیگری برای اینفینیتی) هرگز تأیید نشده است. همچنین شرکت هرگز جزئیاتی مانند پیشرانه ها اندازه یا جایگاه آنها در خطوط تولید فعلی را به اشتراک نگذاشته است. بنابراین بار دیگر به نظر می رسد که خودروساز تمایلی به بستن در بر روی آینده ماکسیما ندارد.
منبع: motor۱
۵۸۳۲۲
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "زمان خداحافظی با ماکسیما فرا رسید؟ / سرنوشت مبهم خودروی محبوب نیسان / عکس" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "زمان خداحافظی با ماکسیما فرا رسید؟ / سرنوشت مبهم خودروی محبوب نیسان / عکس"، کلیک کنید.