تفاوت شیر فلکه های خانگی و صنعتی

شیر فلکه کشویی چیست ؟

در صنعت تاسیسات نقش بسیار مهمی را ایجاد می کنند که هر کدام با توجه به نوع کاربری خود ، وظایف خود را انجام می دهند . یکی از این انواع مختلف شیرآلات ، شیر فلکه کشویی می باشد که از پرکاربردترین شیرآلات مصرفی در سیستم پایپینگ و لوله کشی در پروژه های تاسیساتی و صنعتی می باشد .

وظیفه شیر فلکه کشویی چیست ؟

دارای وظیفه قطع و وصل جریان سیالات می باشد و برای عبور و یا عدم عبور شیر کشویی می بایست از شیر کشویی استفاده نمود . شیر فلکه کشویی با نام های شیر دروازه ای و یا شیرآلات ON/OFF نیز شناخته می شوند و به عنوان شیر قطع و وصل نیز شناخته می شوند .

برای آگاهی از آخرین لیست قیمت و خرید اتواع شیر آلات صنعتی می توانید با شماره تماس 09122805383 در ارتباط باشید

ساختمان شیر فلکه کشویی

شیر فلکه کشویی از اجزای متفاوتی ساخته می شوند که اصلی ترین بخش های شیر کشویی عبارتند از :

1- دستگیره 

2- ساقه 

این بخش از شیر کشویی با نام Stem نیز شناخته می شود و میله ایی می باشد که از یک سمت به دستگیره و از سمت دیگر به دیسک متصل می باشد که وظیفه انتقال فرمان برای باز و بسته شدن از دستگیره به دیسک را دارد .

3- بانت 

قسمت فوقانی بدنه شیر کشویی را bonnet گویند که برای تعمیرات بخش های داخلی شیر کشویی ، می توان این قسمت را که به وسیله پیچ ومهره به بدنه اصلی متصل است را باز نمود و برای تعمیرات اقدام نمود .

4- بدنه 

قسمت اصلی ظاهری شیر را body نیز می نامند .

5- دیسک 

دیسک که با نام disk نیز شناخته می شود ، وظیفه اصلی قطع و وصل سیال را دارد و با حرکت خطی خود به سمت بالا و یا پایین می تواند مانع عبور سیال و یا اینکه اجازه عبور را به سیال بدهد .

قیمت به روز محصولات انواع شیر فلکه در سایت ترب

6- سیت 

آلیاژ شیر فلکه کشویی

شیر فلکه کشویی می تواند دارای آلیاژهای متفاتی باشد که با توجه به پروژه و میزان دما و فشار سیال و همچنین نوع سیال و میزان خورندگی آن انتخاب شود ، شیر فلکه کشویی می تواند در آلیاژهای زیر تولید گردد :

– آلیاژ برنجی 

از آلیاژ برنج و برنز برای شیرفلکه کشویی در آبرسانی ساختمان ها که دارای فشار و دمای بالایی نمی باشند استفاده می شود . نوع اتصال شیرآلات برنجی و برنزی به صورت رزوه ای بوده و اغلب به صورت توپیچ می باشند .
اغلب شیرآلات کشویی برنجی در سایزهای پایین و عموما تا سایز 4 اینچ استفاده می شوند .

– آلیاژ چدنی 

از شیر کشویی چدنی برای سیستم های موتورخانه تاسیسات و بخش یوتیلیتی پروژه های صنعتی استفاده می شود . نوع اتصال شیرآلات چدنی به صورت فلنجدار می باشد که با وجود دو عدد می توان شیر کشویی را در مسیر لوله کشی قرار داد .
بر خلاف نوع برنجی ، شیر چدنی دارای سایزهای متفاوتی می باشد که اغلب از سایز 2 اینچ الی 16 اینچ موجود می باشد .

– آلیاژ فولادی 

– آلیاژ استنلس استیل

از آلیاژ استنلس استیل برای پروژه هایی استفاده می شود که میزان خوردگی موضعی بالایی داشته باشند و یا اینکه برای پروژه هایی نظیر داروسازی ، صنایع غذایی و مواد بهداشتی استفاده می شوند .
آلیاژ استنلس استیل در دو گرید رایج 304 و 316 موجود می باشد که دارای تفاوت هایی از نظر میزان مقاومت در برابر خوردگی می باشد .

در این مقاله تماما در مورد شیر فلکه چدنی در برندهای متفاوت و مقایسه میان شیرهای فلکه در برندهای متفاوت خواهیم پرداخت . تفاوت میان زبانه لاستیکی و زبانه فلزی چیست ؟ منظور از شیر فلکه کشویی F4 و F5 چیست ؟
پس تا انتهای مقاله همراه ما بمانید تا جذابترین قسمت تحلیل شیرهای دروازه ایی را آغاز کنیم .

برندهای موجود شیر فلکه کشویی چدنی 

1- شیر فکله کشویی برند وگ ایران بی همتا
2- شیرآلات برند میراب
3- شیر دروازه ایی برند فاراب

هرکدام از برندهای مذکور دارای متنوعی می باشند که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت و تفاوت ای میان آن ها را بررسی خواهیم کرد .

فشار کاری شیر فلکه کشویی چدنی 

شیرفلکه های کشویی چدنی موجود در بازار ایران در برند های مذکور عموما و به صورت رایج در دو فشار 10 اتمسفر و 16 اتمسفر تولید می شوند . تفوات این دو نوع از شیر دروازه ای در تحمل فشار آن ها می باشد و همچنین در سایزهای بالاتر جای سوراخ های روی فلنج آن ها نیز متفاوت می باشد .

جنس زبانه شیرفلکه کشویی چدنی 

زبانه به معنای قسمتی از شیر می باشد که باعث عبور و یا عدم عبور سیال می باشد و این قسمت به صورت مستقیم با سیال در ارتباط می باشد و از این رو با توجه به نوع سیال و میزان خورندگی آن بسیار مهم می باشد که از چه آلیاژی از زبانه استفاده شود .
اگر سیال جاری ، آب باشد می توان به راحتی از زبانه های مرسوم مانند زبانه لاستیکی و یا زبانه فلزی استفاده نمود اما در صورتی که سیال بسیار خورنده باشد می بایست از زبانه های استیل استفاده نمود .

تفاوت میان شیر کشویی با زبانه فلزی و زبانه لاستیکی چیست ؟

زبانه فلزی برای مواقعی که دمای سیال بالا باشد و میزان رسوب گذاری اندکی داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد اما شیر فلکه زبانه لاستیک برای آب در دمای معمولی مورد استفاده قرار میگیرد . 

از شیر فلکه زبانه لاستیکی برای مواقعی که میزان رسوب گذاری سیال بالا باشد می توان استفاده نمود زیرا در صورت عدم استفاده از زبانه لاستیکی می تواند در طولانی مدت موجب خوردگی و نشتی از محل زبانه شیر شود .

شیر کشویی وگ ایران بی همتا 

شرکت وگ ایران بی همتا به صورت رایج اقدام به تولید شیر کشویی در زبانه های لاستیکی و فلزی می کند که رنج فشار کاری آن ها به صورت زیر می باشد :
شیر زبانه لاستیکی در فشار 16 بار
شیر زبانه فلزی در فشار های 10 بار و 16 بار 

شیر کشویی میراب

تولیدی های رایج شرکت میراب نیز در انواع زبانه های فلزی و لاستیکی می باشد که در فشار های 10 بار و 16 بار اقدام به تولید آن ها می کند ، شیرهای زبانه فلزی شرکت میراب می تواند دارای آلیاژ بدنه فولاد ریخته گری باشند .

شیر کشویی فاراب

شرکت فاراب دارای انواع مختلفی از شیر فلکه کشویی می باشد که از نظر زبانه و رینگ و همچنین از نظر ابعاد بسیار متفاوت می باشند ، نخست از نظر نوع زبانه و رینگ مورد بررسی قرار خواهیم داد و سپس با واژه هایی از قبیل شیرهای کشویی F4 و F5 آشنا خواهیم شد .

انواع زبانه شیر فلکه کشویی فاراب 

شرکت فاراب اقدام به تولید شیر فلکه کشویی در انواع زبانه های زیر نموده است :
– زبانه اورینگی
– زبانه گرافیکی
– زبانه لاستیکی
– زبانه برنزی
– زبانه استیل

ابعاد و اندازه شیر کشویی

شرکت فاراب اقدام به تولید شیر فلکه کشویی در دو نوع F4 و F5 نموده است که تفاوت آن ها ابعاد و اندازه شیر می باشد که مختص در مورد طول پشت تا پشت فلنج های شیر می باشد .
در حالت شیر فلکه کشویی F5 که با نام شیر کشویی بال پهن شناخته می شوند طول شیر بیشتر می باشد .

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تفاوت شیر فلکه های خانگی و صنعتی" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تفاوت شیر فلکه های خانگی و صنعتی"، کلیک کنید.