«ایستگاه خیابان روزولت» در راه نمایشگاه کتاب

«ایستگاه خیابان روزولت» در راه نمایشگاه کتاب

موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی کتاب «ایستگاه خیابان روزولت: روایتی مستند از تسخیر سفارت آمریکا در تهران» را به چاپ می رساند.

به گزارش اسمارت تیم، این کتاب با تکیه بر سندهای اطلاعاتی و دیپلماتیک، به بررسی بسترها و پیامدهای واقعۀ 13 آبان 1358 می پردازد. روایت کتاب از ساختار اطلاعات پایۀ سفارت آمریکا در دورۀ پهلوی آغاز می شود و نحوۀ تحول این ساختار پیچیده در دورۀ انقلاب اسلامی را بیان می کند.

همین ساختار منجر به فعالیت های مداخله جویانۀ سفارت آمریکا در برابر انقلاب ایران در سال 1358 شد. سپس با تکیه بر اسناد دیده نشده، به بررسی واقعۀ تسخیر و پیامدهای آن تا زمان آزادی گروگان ها پرداخته می شود.

این کتاب را می توان نخستین «روایت ایرانی» از واقعۀ تسخیر سفارت آمریکا در تهران دانست.

در توضیح عنوان این اثر، در مقدمۀ کتاب آمده: «نام کتاب، ایستگاه خیابان روزولت، گویای آن است که نمایندگی سیاسی آمریکا در تهران که در امتداد خیابان شهید مفتح (روزولت سابق) قرار داشت، بیش از آن که یک سفارتخانه با ماموریت های دیپلماتیک باشد، ایستگاه سازمان سی آی ای با ماموریت های اطلاعاتی و عملیاتی بود. دیگر آن که واقعۀ 13 آبان 1358 یک مقطع حیاتی در سپهر سیاست ایران است و بازیگران و ناظران سیاسی لاجرم باید در این ایستگاه توقف کنند و موضع خود در برابر این رویداد را روشن سازند.»

از دیگر برجستگی های این اثر، رمزگشایی از اسناد رشته شده و رونمایی از برخی عوامل و همکاران ایرانی سی آی ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ افرادی که تا پیش از این هویت نامعلومی داشتند. علاقه مندان می توانند این کتاب را در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تهیه کنند.

پایان خبر اسمارت تیم

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«ایستگاه خیابان روزولت» در راه نمایشگاه کتاب" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«ایستگاه خیابان روزولت» در راه نمایشگاه کتاب"، کلیک کنید.