ارز دیجیتال شیبا چیست؟

شیبا که با عنوان SHIB در بازار رمزارزها معامله می‌شود، یک توکن غیرمتمرکز است که طی یک سال اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. علی‌رغم اینکه عمر زیادی از تولد این ارز دیجیتال نگذشته، این ارز با رشد خیره کننده‌اش توانسته نام و جایگاهی درخور را در بازار کریپتو کارنسی برای خود دست و پا کند.

ارز دیجیتال شیبا چیست؟

به این دلیل بستر اتریوم را برای ساخت اکوسیستم انتخاب کردم، که پیش از این امنیت این شبکه بر همگان ثابت شده بود و این بلاکچین به خوبی به پروژه اجازه می‌دهد که غیرمتمرکز باقی بماند.

چرا شیبا یک میم کوین است؟

  • BONE: توکنی حاکمیتی با مجموع عرضه 250 میلیون کوین است که دارندگان آن می‌توانند از طریق سیستم “Doggy DAO” تغییراتی را در پروتکل پیشنهاد داده و آن را به رای‌گیری بگذارند. این توکن همچنین در قالب پاداش هم به ارایه‌دهندگان نقدینگی در پلتفرم اعطا می‌شود.
  • LEASH: این توکن در حقیقت یک ریبیس توکن (rebase token) یا توکن با قیمت انعطاف‌پذیر است.LEASH نوعی توکن شبیهاستیبل‌کوین است که برای اتصال بهای آن به ارزش یک دارایی ثانویه، عرضه آن به طور خودکار توسط یک الگوریتم کامپیوتری افزایش یا کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، عرضه LEASH با نرخ 1/1000، بهای دوج کوین را ردیابی می‌کند.

معرفی فانکشن‌های (عملگر) شیبا سواپ

Dig: عملگر مربوط به استخر نقدینگی در پلتفرم است. در این قسمت کاربران می‌توانند دارایی‌های کریپتو خود را به صورت جفت ارز در استخرهای نقدینگی موجود سپرده‌گذاری کنند. ارایه‌دهندگان نقدینگی به عنوان پاداش، توکن‌های استخر نقدینگی (SSLP) را دریافت می‌کنند. این توکن‌ها میزان سهم نقدینگی کاربران در هر استخر را نشان می‌دهند. همچنین کاربران توسط آنها می‌توانند توکن‌های شیبا رایگان دریافت کنند.

Woof: این عملگر برای دریافت پاداش BONE با نقد کردن توکن‌های SSLP است.

نکته: 33٪ پاداش‌هایBONE ناشی از استیکینگ، بلافاصله در دسترس قرار می‌گیرند و 66٪ باقی مانده به مدت شش ماه بلاک می‌شوند.

Bonefolio: این عملگر در حقیقت یک داشبرد تحلیلیست که کاربران می‌توانند نرخ‌ لحظه‌ای بهره و سود خود را مشاهده کنند.

NFT: در این قسمت کاربران می‌توانند 10 هزارتوکن غیرقابل تعویض(NFT) با نام «شیبوشی» را معامله کنند. شیبوشی‌ها همانند کریپتوپانک‌ها (CryptoPunks)، تصاویر کارتونی این توکن بوده که دارای درجه کمیابی متفاوتی هستند.

در ادامه به مقایسه این میم کوین و دوج کوین از نظر نوع تکنولوژی، میزان عرضه و کارکرد می‌پردازیم.

نوع تکنولوژی

وقتی صحبت از فناوری می‌شود، ممکن است عده‌ای ندانند که دوج کوین شباهت زیادی بهبیت کوین، این پادشاه ارزهای دیجیتال دارد. در حقیقت دوج کوین دقیقاً از فناوری لایت کوین، برادر کوچک بیت کوین استفاده کرده است.

الگوریتم مورد استفاده DOGE بر اساس اثبات کار () است. یعنی همانند بیت کوین، از قدرت محاسباتی رایانه‌ها در بلاکچین خود استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، این ارز بر بستر بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود و توکن اصلی آن یک توکن ERC-20 و بر اساسالگوریتم اجماعاثبات سهام (PoS) است.

نوع کارکرد

دوج کوین ارز دیجیتالی با بهای کم، عرضه زیاد، کاربرپسند و فاقد هرگونه پیچیدگی خاص است. چنین مواردی باعث شده این رمزارز برای پرداخت‌های خُرد گزینه‌ای مناسب باشد.

هرچند هدف اولیه دوج کوین هم همین بوده؛ یعنی بدل شدن به ابزاری برای پرداخت‌های روزمره. همانند یک نسخه دیجیتالی از پنی یا اسکناس یک دلاری که همیشه ته جیب افراد است. بنابراین از این منظر، عرضه نامحدود دوج کوین تا حدی قابل توجیه است.

اما از آنجا که این ارز بر بستر بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کند، از قابلیت‌های پیشرفته‌تری مانندقرارداد هوشمندهم بهره‌ برده است. بنابراین علاوه بر پرداخت‌های خرد، به عنوان یک توکن ابزاری و بومی در پلتفرم استفاده می‌شود.

به طور خلاصه تفاوت‌های دوج کوین و شیبا اینو عبارتند از:

شیبا اینو

دوج کوین

نماد معاملاتی

SHIB

DOGE

نوع ارز

توکن

کوین

بلاکچین اختصاصی

خیر (بلاکچین اتریوم)

بله (بلاکچین دوج کوین)

نوع الگوریتم

اثبات سهام

اثبات کار

میزان عرضه

1 کوادریلیون (15^10)

نامحدود

  • دوج کوین دارای بلاکچین اختصاصی است اما shiba بر بستر اتریوم قرار دارد.
  • SHIB یک توکن است ولی دوج کوین یک کوین است.
  • دوج کوین مبتنی بر الگوریتم اثبات کار و استخراج است اما shiba از مدل اجماع اثبات سهام بهره می‌برد.
  • تعداد دوج کوین بی‌نهایت است ولی shiba دارای محدودیت عرضه یک کوادریلیون (15^10) توکن است.
  • کارکرد دوج کوین استفاده در پرداخت‌های خُرد است، در صورتی که SHIB علاوه بر آن، توکن بومی صرافی غیرمتمرکز ShibaSwap محسوب می‌شود.

روند پذیرش در شرکت‌های مختلف

پذیرش یک ارز دیجیتال توسط یک پلتفرم یا کسب‌وکار دیگر، می‌تواند در نقش سکوی پرتاب آن به سمت موفقیت عمل کند! هنگامی که یک ارز دیجیتال توسط یک نهاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرمایه‌گذاران بیشتری مایل به خرید آن خواهند بود. همچنین پذیرش یک رمز ارز دروازه استفاده از آن در زندگی روزمره نیز به شمار می‌رود. در این بخش به بررسی برخی از مهم‌ترین و جدیدترین پذیرش‌های شیبا اینو توسط کسب‌وکارهای مختلف پرداخته‌ایم.

شایعه پذیرش از سوی تسلا

در کدهای وبسایت تسلا، در قسمت انتخاب روش پرداخت، نام این توکن هم به چشم می‌خورد که فعلا فعال نیست. اما از آنجایی که من برنامه‌نویس نیستم، شما خودتان پی ببرید که این چه معنایی دارد!

تاکنون هیچ خبر رسمی از سوی شرکت تسلا در این مورد منتشر نشده است. همانطور که ساویر اشاره کرد، این کد فعال نیست و با کلیک روی آن هیچ اسکریپتی اجرا نمی‌شود.

تسلا همواره نگاه مثبتی به دارایی‌های دیجیتال دارد و آنها را جایگزینی مناسب برای پول نقد می‌داند. از نظر این شرکت، رمزارزها می‌توانند در بلندمدت ارزشمندتر شده و به عنوان یک روش پرداخت مورد استفاده قرار گیرند.

شرکت نیو اِگ (Newegg)

اخیراً فروشگاه آنلاین لوازم الکتریکی نیواگ Newegg شایعات جدیدی مبنی بر پذیرش را برای کاربران خود مطرح کرده است. این شرکت در توییتی مرموزانه، صفحه رسمی این توکن را تگ و از توسعه‌دهندگان این ارز برای پاسخ به چند سوال دعوت به عمل آورد.

بلافاصله پس از انتشار این توییت، حامیان این ارز شایعاتی را در خصوص احتمال پذیرش SHIB به عنوان یک روش پرداخت توسط این شرکت منتشر کردند. گفتنی است این شرکت در ماه آوریل هم دوج کوین را به لیست ارزهای مورد پذیرش خود اضافه کرده بود.

انجمن سرطان آمریکا

اغلب میم‌کوین‌ها اغلب توسط کاربران جدی گرفته نشده و پس از مدتی فراموش می‌شوند؛ اما داستان شیبا اینو بسیار متفاوت است. این ارز دیجیتال بامزه به لطف شهرت خود موفق شد در سال 2023 مسیر خود برای استفاده در انجمن سرطان آمریکا به عنوان یک نهاد نیمه‌رسمی را نیز هموار کند. افراد خیر می‌توانند کمک‌های نقدی خود را از سراسر جهان در قالب شیبا، به این انجمن واریز کرده و نقش مهمی در ریشه‌کن کردن این بیماری از سراسر جهان داشته باشند.

تاثیر توییتهای ایلان ماسک

از دیگر تاثیرات این مدیرعامل تسلا برای دوج کوین و این توکن، می‌توان به تغییر تصویر پروفایل او اشاره کرد که عکسی از خودش با عینک آفتابی منعکس‌کننده لوگوی Doge را برای اکانت توییتر خود برگزید. این کار مجددا باعث افزایش بهای دوج کوین و این ارزشد.

بنابراین این رمزارز همانند دوج کوین به شدت متاثر از ایلان ماسک بوده و همواره با صحبت‌ها و توییت‌های این مدیرعامل تسلا، نوسانات شدیدی را تجربه کرده است.

نمودار قیمتی

این توکن که در زمان راه‌اندازی خود توکنی ناشناخته در بستر اتریوم محسوب می‌شد، برای اولین بار با قیمت نزدیک به صفر دلار در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ عرضه شد. اما سال 2021 برای این میم کوین به صورت رویایی پیش رفت. تا جایی که این رمزارز در ماه اکتبر بیش از 800 درصد و نسبت به ماه مارس بیش 700 هزار درصد افزایش یافت.

این رشد خیره‌کننده باعث شد ارزش بازار آن در 31 اکتبر 2021 (با 36/9 میلیارد دلار) برای مدت کوتاهی از دوج کوین هم پیشی بگیرد. این امر موجب شد شعار معروف «شیبا، قاتل دوج کوین» بیشتر از هر زمان دیگری از سوی حامیان این ارز مطرح شود.

البته قیمت شیبا ای آی همانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر از اواسط سال 2021 تا ابتدای سال 2022 با روند نزولی همراه شد. با این حال این کاهش قیمت با توجه به تغییرات عمده بازار یک مسیله عادی به شمار رفته و باعث از دست رفتن امید سرمایه‌گذاران و جامعه شیبا اینو نسبت به این ارز دیجیتال محبوب نشد.

معرفی بهترین کیف پولها

شما می‌توانید این توکن را در دو بستر اتریوم و اسمارت چین خریداری کنید که در زیر تعدادی از بهترین معرفی شده است:

تراست ولترا می‌توان در زمره بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری برای درنظر گرفت که در دو نسخه اندروید و IOS در دسترس است. این کیف پول از نظر امنیت یکی از برترین ولت‌های نرم‌افزاری در دنیای کریپتو محسوب می‌شود. همچنین تراست ولت علاوه بر ذخیره این توکن در بستر اتریوم، از این توکن در بستر اسمارت چین هم پشتیبانی می‌کند که برای دوستداران این رمزارز یک مزیت ویژه است.

یکی دیگر از کیف پول‌های نرم‌افزاری که می‌توانید از آن به منظور ذخیره استفاده کنید،اتمیک ولتاست. این کیف پول دارای دو نسخه تلفن همراه و دسکتاپ بوده و قابلیت ذخیره در بستر ERC-20 را داراست.

همانطور که می‌توان از نام مای اتر ولت حدس زد، این کیف پول به طور ویژه مختص شبکه اتریوم است. به این معنا که از تمام توکن‌های ERC20 پشتیبانی می‌کند و در زمره یکی از بهترین کیف پول‌ها برای ارز دیجیتال به شمار می‌رود. مای اتر والت دارای نسخه‌های تلفن همراه و همچنین مبتنی بر وب است.

لجر نانو اس، یکی از معروف‌ترین و ایمن‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری است. این کیف پول ظاهری شبیه به یک فلش مموری دارد و صفحه ‌نمایش روی بدنه آن به کاربران امکان مشاهده و تایید تراکنش‌ها را مستقیماً از روی دستگاه می‌دهد.

نحوه خرید و فروش

همانند سایر ارزهای دیجیتال است و کاربران با تحلیل و آنالیز بازار می‌توانند اقدام به خرید و فروش این ارز کنند. یکی از متداول‌ترین روش‌های معامله، استفاده از صرافی‌های‌ آنلاین ارز دیجیتال است. بنابراین افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این ارز را دارند، می‌توانند با ثبت‌نام در وبسایت والکس، به دنیای خرید و فروش در سه پایه بازار ریالی، تتر و بیت کوین ورود کنند.

در والکس هر کاربر برای هر ارز دیجیتال یک آدرس کیف پول مجزا دارد. همچنین دارایی‌ افراد به صورت سرد (سخت‌افزاری) و با بالاترین سطح امنیتی نگهداری می‌شود.

آینده ارز دیجیتال SHIB چیست؟

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که قصد سرمایه‌گذاری در این ارز را دارند، قطعا برای شما حایز اهمیت است. باید بگوییم که رشد فوق‌العاده آن در سال 2021 توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران کریپتو کارنسی را به خود جلب کرد. همزمان لیست شدن این ارز در صرافی‌های معتبری ازجمله بایننس، حجم معاملاتی آن را بالا برد. اما نکته‌ای که در مورد آینده این ارز باید مدنظر قرار دهیم این است که افزایش قیمت و حجم معاملات آن ممکن است به دلیل هیجانات بازار باشد. این بدین معناست که ارزش این ارز صرفاً به دلیل فناوری یا کاربردهای آن نیست. بنابراین هرچند بسیاری از معامله‌گران و تحلیلگران نسبت به آینده خوش‌بینند، اما صرفاً درنظر گرفتن پارامترهایی چون رشد قیمتی، ملاک قطعی برای سرمایه‌گذاری در یک میم کوین نیست.

کارشناسان هشدار می‌دهند هرگونه سرمایه‌گذاری هیجانی در ارزهای دیجیتال می‌تواند منجر به از دست دادن کل سرمایه شما شود. آنها به‌طور کلی توصیه می‌کنند که صرف‌نظر از اینکه کدام ارز دیجیتال را انتخاب می‌کنید، فقط آن مقدار سرمایه‌ای را که طاقت از دست دادن آن را دارید، برای ورود به آن اختصاص دهید.

در این مقاله سعی کردیم پاسخی به سوال شیبا چیست، سیر طی شده قیمت آن، کیف پول‌ها و نحوه معامله این ارز دیجیتال بپردازیم. در حال حاضر این ارز با ارزش بازار بالغ بر 5 میلیارد دلار، سایه به سایه دوج کوین در حال رقابت است و شاید کمتر کسی این تصور را داشت که این میم کوین خلق شده از دل هیاهوی دوج کوین، روزی رقیبی جدی برای برادر بزرگ‌تر خود شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ارز دیجیتال شیبا چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ارز دیجیتال شیبا چیست؟"، کلیک کنید.